I slutet av förra året, december 2017, visade det sig att meta-beskrivningar i Googles sökresultat nu visades med ca 320 tecken från tidigare ca 165 tecken.
Experter och SEO-specialister inom sökmotorområdet antog då att detta kunde vara en ny riktlinje i hur långa meta-beskrivningar som nu kunde visas i Googles sökresultat. Nu i början av maj 2018 så visade det sig dock att Google återigen gått tillbaka till ca 165 tecken i meta-beskrivningen.
Det är många som reagerat något på detta och äntligen har Google kommit med ett uttalande. Google menar att de aldrig rekommenderade ett upplägg om 320 tecken i meta-beskrivningen, de rekommenderade aldrig att man skulle bygga om meta-beskrivningarna. Vidare är Google onödigt diffusa i att explicit sätta en standard på hur långa meta-beskrivningarna nu skall vara. I ett Twitter inlägg skriver en Google anställd:
När denna Google anställda pressas på mer information kommer följande fram:
Sammanfattningsvis:
- Det finns inget standardvärde på en metabeskrivnings längd. Traditionellt har man rekommenderat 160-165 tecken som mest. Google menar att meta-beskrivningar är dynamiska, dom är inte statiska text-stycken. Således kan man inte säga att de faktiskt skall vara 160-165 tecken långa.
- Google kan själv välja att bygga meta-beskrivningen (precis som förut) och kan själv välja att göra den längre än 160 tecken.
- Det känns som att Google inte är helt framme än vad gäller hur en meta-beskrivning skall se ut, det kan mycket väl vara så att meta-beskrivningen kommer se annorlunda ut beroende på vilken kategori en webbplats är inom. Personligen ger jag rådet att hålla meta-beskrivningen på max 160-165 tecken, men jag rekommenderar även att övervaka ämnet för att se om någon ny rekommendation kommer fram från Google.
Läs mer om detta på seoroundtable.com