Hur man gör en lyckad SEO site migrering

När en webbplats ska flyttas till en ny domän eller om webbplatsen till exempel byter innehållssystem (CMS) så brukar webbadresserna för många sidor på webbplatsen ändras (URL:erna). Då behöver SEO specialisten eller SEO konsulten bygga en ompekningslista. Gör man inte något som kallas en 301 ompekning på webbadresserna från den gamla webbadressen till den nya webbadressen så kommer webbsidornas rankning i sökmotorerna försämras.

Webbadressernas rankning kommer försämras eftersom dom kommer rankas från noll igen. Med en 301 ompekning så flyttas befintlig rankning över till den nya webbadressen. Det låter komplicerat men är hur lätt som helst, läs vidare så förklarar jag vad man ska tänka på för att göra en profesionell site migrering.

De olika stegen i en site migrering:

  1. Bygga ompekningslistan
  2. Testa ompekningslistan i staging
  3. Lansering – testa ompekningslistan i produktion
  4. Uppföljning och korrigering

Bygga ompekningslistan

För att bygga en ompekningslista behöver du en lista på alla webbadresser från den befintliga versionen av webbplatsen (produktion) och också alla webbadresser från den kommande versionen av webbplatsen (staging).

Bygga lista av webbadresser på den befintliga webbplatsen

  1. Crawla webbplatsen, se till att crawla webbplatsen korrekt med JavaScript påslaget och med rätt konfiguration så att du garanterat får med dig alla webbadresser.
  2. Exportera ut alla webbadresser som har fått trafik på organisk kanal från GA på max tidslängd.
  3. Exportera ut alla webbadresser från GSC på en 16 månaders period.
  4. Exportera ut alla webbadresser som har länkar pekade till sig från Ahrefs. Ta också de mest viktiga sidorna från Ahrefs, jag har ibland hittat obskyra sidor där som har haft värde.
  5. Merga alla dessa listor till en.

Testa webbadresserna från listan i list mode i Screaming Frog. Svarar webbadresser efter crawl med annan svarskod än 200, 301 eller 302 och ifall dessa webbadresser inte har några länkar pekade mot sig kan de tas bort.

Nu har du en lista på alla webbadresser som vi ska peka om.

Bygga lista av webbadresser för bilder

En e-handel ,till exempel, driver offantligt mycket trafik via bildsöket. Därför behöver du ta reda på ifall bilder kommer ha en ny webbadress. Om ja behöver man bygga en ompekningslista för bilderna också annars kommer webbplatsen tappa trafik efter migrering.

Min rekommendation är att bildernas namn behålls och att endast sökvägen till bilderna ändras. Då kan man enkelt lägga upp en ompekningslista där man bara bytt ut sökväg till bilderna. Du tar ut sökvägen till alla bilder via Screaming Frog.

Ta reda på om du behöver bygga en ompekningslista för bilderna. Jag har varit med om att kunden explicit inte vill ha en ompekningslista för bilder, men också att webbadresserna till bilder inte ändras alls (eftersom dom låg på ett CDN).

Bygga ompekningslistan

  1. Crawla staging miljön så att du får ut alla webbadresser på nya webbplatsen
  2. Matcha gamla webbadresser med nya webbadresser

En ompekningslista är helt enkelt ett sheet med två kolumner. Kolumn A innehåller den befintliga webbadressen och kolumn B innehåller den kommande webbplatsens URL.

Det finns många sätt att bygga en ompekningslista på, tyvärr kan jag inte täcka alla scenarios här, men sammanfattningsvis kan jag säga att det alltid går att bygga en ompekningslista för hand. Det betyder att du manuellt söker upp måladressen för kolumn B genom att söka upp sidan på webbplatsen i staging miljön.

Det ska du dock undvika, bygg inte en ompekningslista för hand, ju mer du kan automatisera, desto snabbare kan du göra jobbet och desto mindre fel kommer du skapa, att bygga en ompekningslista för hand är bara realistiskt för en webbplats som har kanske 3-400 webbadresser. Redan då pratar vi om en hel dags jobb.

För att automatiskt matcha nya mot gamla webbadresser kan du matcha page titles eller delar av URLen som du plockar ur via crawls.

Jag har också varit med om att SKUn är samma mellan gammal och ny webbplats. Då kan du enkelt plocka ut SKU med custom extraction i SF från gammal och ny webbplats och använda SKU som nyckel mellan kolumnerna och därefter bygga ompekningslistan via Vlookups, mycket smidigt och elliminerar mycket potentiella fel!

Jag har även varit med om att bygga ompekningslistan via breadcrumbs dock finns det inte tid att gå igenom det exemplet här. Hur som helst, via kreativt tänkande så går det att reducera ner detta arbetsmoment enormt. Har du tillgång till utvecklare kan även de hjälpa att få ner webbadresser och matcha dem.

Som sagt, det finns hur många olika sätt som helst att bygga ompekningslistan på. Det som utmärker en ”bra” SEO specialist mot en medioker är att denne kan lösa ett problem mycket snabbare och med högre precision än den sämre.

Var ska man peka om webbadresserna?

Nästan alltid finns det många webbadresser på befintlig webbplats som inte har någon bra målsida på nya webbplatsen i staging. Då brukar jag peka om dom till den logiska förälder sidan på staging för sidan (ifall barn sidan hade existerat på staging). Känns det inte relevant så peka om den till en annan målsida i trädet som känns hyffsat relevant, finns inte det, så peka om den till startsidan. Har sidan starka inlänkar så gör ett extra försök att peka om den till en korrekt målsida.

Tänk på: för att få till en bra ompekningslista behöver staging miljön vara komplett och statisk. Det är väldigt rörigt att jobba på en staging miljö som får nya sidor och där sidor försvinner hela tiden.

Nu har du själva ompekningslistan färdig. Det är inget mer än ett sheet med två kolumner.

Testa ompekningslistan i staging

Jag har varit med om några riktigt tunga ompekningsprojekt där felaktiga ompekningar skulle fått omedelbar negativ inverkan i klienternas intäkter.

Därför måste du som SEO specialist vara 100% säker på att ompekningarna är korrekta i din ompekningslista. Här får du lära dig hur du kan testa ompekningarna så att du kan vara säker på det.

Oavsett om det är en liten eller stor kund så får ingenting gå fel när man är inblandad i ett ompekningsprojekt. Ett sätt att kunna garantera detta är att testa ompekningslistan i staging miljön. Fungerar den i staging miljön så kan du sova gott om natten. Jag lanserar aldrig en ompekningslista om den inte är grundligt testad i staging.

Tänk på att du testar ompekningar i stagingmiljön, därför testar du inte den riktiga final webbadressen som den kommer vara på lanseringsdagen. Ha det i åtanke så att utvecklarna inte sparar denna ompekningslista till lanseringen.

  1. Be utvecklare lägga upp ompekningarna i stagingmiljön.
  2. Crawla staging i SF i list mode och använd befintliga webbadresser från ompekningslistan (kolumn A).
  3. Alla URLer du crawlar ska svara med svarskod 200, gör dom inte det så behöver du ändra måladress för dem. Svarar alla ompekningar med svarskod 200 (kan också vara annan svarskod i utvecklingsmiljö) så är det en bra indikation på att allt står rätt till. Svarar dom med 301:or, 404:or eller annat så behöver du undersöka vad som är fel.

Tips: Passa också på att dubbelkolla canonical i staging! Jag brukar alltid göra en mini audit av webbplatsen i staging för att fånga upp fel som skulle vara kritiska (tex felaktig on page formatering, trasiga robots direktiv osv).

Nu har du en testad ompekningslista. Denna ompekningslista kan användas vid lansering av den nya webbplatsen förutsatt att måladressen man pekar om till inte går till staging URLer.

Lansering – testa ompekningslistan i produktion

På lanseringsdagen är det av yttersta vikt att du som SEO-specialist/SEO-konsult är proaktiv och stand by under hela dagen, gärna några timmar före lansering tills ni kan konstatera att ompekningarna har gått väl till. Min rekommendation är att du lägger en hel dag på att bara följa upp ompekningarna och att du spenderar den kommande veckan på att följa upp hur webbplatsen presterar organiskt.

Så fort den nya webbplatsen har gått live så ska du:

  1. Dubbelkolla att webbplatsen inte spärrar sökmotorer via robots direktiv.
  2. Crawla alla gamla webbadresser (kolumn A i ompekningslistan) i list mode i SF. Det du vill se är att alla ompekningarna svarar med svarskod 200.
  3. Kör en crawl på den nya webbplatsen för att göra en snabb analys av webbplatsens status.
  4. Säkerställ att canonicals är korrekt.
  5. Säkerställ att de URL:er som svarar med 301 svarskod faktiskt går till webbadresser som svarar med 200 kod och inte 404 kod (eller annan trasig svarskod).
  6. Säkerställ att page titles/h1 är korrekt. Du kan smidigt använda dig av ompekningslistan genom att jämföra gamla webbadressens page title/H1 med nya sidans page title/h1. Min rekommendation är att inte ändra dessa vid ett ompekningsprojekt.
  7. Säkerställ att Hreflang är korrekt uppsatt.
  8. Säkerställ att sitemap är korrekt. Ett vanligt fel är att de gamla URLerna hänger med i sitemapen.
  9. Lägg in sitemap i GSC om den har en ny URL.

Uppföljning och korrigering av sitemigrering

  1. Crawla webplatsen.
  2. Crawla de gamla webbadresserna.
  3. Övervaka hur webbplatsen presterar i GSC.
  4. Övervaka de mest viktiga sidorna i GSC (de sidor med mest affärsvärde), rör de sig nedåt eller har de stabiliserats?
  5. Övervaka 404:or i GSC/GA/crawl.

Min rekommendation är att du dagligen under veckan som kommer övervakar hur webbplatsen presterar efter sitemigrering.

Alla ompekningar är förknippade med risk även om man gör dem helt enligt Googles rekommendationer med 301 ompekningar.

Byter webbplats innehållssystem, kanske till ett baserat på JS ramverk som renderar innehåll via JS så kan till och med webbplatsen prestera sämre.

Därför är det av stor vikt att vara transparent med att ompekningar inte är en garanti för att behålla rankning – men de ska självklart göras annars kommer webbplatsen garanterat tappa mer än 50% organisk trafik.

Jag har sett exempel där webbsidor på starka auktoritära webbplatser fallit några positioner i rankning efter en ompekning. Ibland kommer sajten tillbaka i position, ibland blir det en försämring. Varför det blir så går inte att svara på (förutsatt att det gjorts korrekt), men jag spekulerar i att det handlar om att sidor när de förändras mycket ”testas” mycket hårdare än om de inte förändras mycket.

Därför rekommenderar jag bara ompekningar om det verkligen behövs som vid en sajt migrering eller när webbadresserna måste ändras. Går det att behålla webbadresser som dom är, gör det då.

I en perfekt värld

I en perfekt värld skulle du -SEO specialisten- vara ompekningsdirektörn som driver ompekningarna och har full koll på allt som händer. Riktigt så fungerar det inte alltid i verkligheten, speciellt i stora organisationer där ompekningsprojektet är fördelat på flera olika team inkl kanske en extern utvecklar part och du bara är en komponent i teamet.

Det kan betyda att även om du gjort en korrekt ompekningslista så kan webbplatsen börja prestera sämre för att något har blivit fel med den i samband med lansering.

Jag har varit med om att man ändrat på webbadresser några timmar efter lansering eller att produktion vid lansering diffar mot staging (som testades 100% väl innan lansering).

Därför är det kritiskt att testa ompekningarna dagligen på stora webbplatser under en vecka då och då. Och därför är det också viktigt att vara proaktiv och tänka två (gärna tre) steg före hela tiden. Ju snabbare man fångar och korrigerar felen desto mindre chans att de får permanent effekt i webbplatsen organiska prestanda.

Sammanfattning

  • Man gör en site migrering med 301 ompekningar för att förhindra att en webbplats tappar synlighet i sökmotorer (vilket webbplatsen garanterat kommer göra om man inte gör det).
  • Man gör också 301 ompekningar för användarens skull utifrån UX perspektiv, tänk tex ifall användaren har bokmärkt en webbadress.
  • Bygg en ompekningslista genom att bygga en lista över befintlig webbplats alla webbsidor samt en lista över kommande webbplats alla sidor. Matcha gamla URL:er mot nya URL:er.
  • Testa ompekningslistan i staging miljö med Screaming Frog.
  • Testa ompekningslistan under lanseringsdagen, gör en audit av webbplatsen under lanseringsdagen. Var proaktiv, ifrågasättande, nyfiken och undersökande.
  • Övervaka migreringen efter lansering, var proaktiv och testa sajten om den börjar prestera sämre.
  • Läs mer om Googles rekommendationer kring site migreringar här.

Lycka till!


Publicerat

i

av

Etiketter: