Hur kan man jobba med interna länkar datadrivet?

Som SEO konsult måste du alltid utgå från data när du tar fram rekommendationer. Det kallas för att man jobbar datadrivet. I princip gör man aldrig något på känn när man jobbar med SEO, utan man motiverar sina rekommendationer efter data. Det underlättar enormt eftersom du då kan estimera vad din rekommendation ger för slags effekt.

Vad är intern länkning i SEO sammanhang?

Intern länkning är helt enkelt en länk på en webbplats. Länken pekar till en sida på webbplatsen. Ett exempel på en intern länk är en intern länk från en blogg artikel som länkar till en produkt som man säljer på webbplatsen.

Varför är interna länkar viktiga?

Värdet av interna länkar ligger främst i vetskapen att Google tittar på antalet interna länkar till sidor på en webbplats Google använder ju också de interna länkarna för att hitta innehåll på en webbplats. Vi kan alltså förenkla och förtydliga för Google vilket innehåll som är viktigt på en webbplats.

Interna länkar är också viktigt från användarperspektivet. Med interna länkar hjälper vi besökare hitta rätt på en webbplats. Då driver vi ned avvisnings frekvensen och ökar på genomsnittlig tid på webbplatsen.

Rankar man högre med mera interna länkar?

Min erfarenhet är att man kan se en viss positiv effekt i rankningen för sökord om man gör en korrekt utförd, datadriven, internt länkningsprojekt. Jag har inte alltid sett den här effekten efter varje avslutat projekt.

Därför så är intern länkning inte något som jag personligen prioriterar upp i ett SEO arbete med en kund ifall inte just deras webbplats har en dålig länkning internt.

Missförstå inte, det är en kraftfull process att ha i verktygslådan och på en webbplats som man strategiskt jobbat långsiktigt på är det en bra slut touch. Det är också en bra grej att göra när man går igenom en kunds webbplats sektion efter sektion och lägger åtgärdspunkter i kö.

Så här jobbar jag med interna länkar datadrivet

För att kunna jobba datadrivet så behöver man siffror. Dels kan du titta på sessioner och klick per URL men jag gillar att hålla det enkelt och väljer att istället titta på UR värdet (URL rating) i Ahrefs – bara.

Ahrefs har ju ett DR värde, det är domänens värde, en liknelse till Googles numera pensionerade PageRank värde. Men UR värdet är ett värde på en enskild sida. UR värdet ökar ju mer inlänkar från andra domäner den URLen har. Men den ökar också ju mer interna länkar den sidan har.

Det är väldigt bra information, för vi vill ju öka interna länkar från starka sidor (högt UR värde) till svaga sidor (lågt UR värde) som har ett högt affärsvärde.

Det blir väldigt konkret om man tänker sig en e-handel som säljer kläder.

#1 – Länka från en stark sida till svaga sidor med högt affärsvärde

I en kategori för herrbyxor så har vi:

  • Startsida: Herrbyxor – UR: 18
  • Undersida: Jeans – UR: 13
  • Undersida: Shorts – UR: 10
  • Undersida: Linnebyxor – UR 5
  • Undersida: Träningsbyxor – UR 1
  • Undersida: Outlet byxor – UR 0

Det är uppenbart att det är startsidan för byxorna som har högst DR och det är från den sidan vi ska länka till alla sidor i den kategorin som har ett högt affärsvärde. I det här fallet skulle det vara alla sidor utom ”Outlet byxor” (eftersom den inte alltid har produkter i lager).

#2 – Länka från alla undersidorna till föräldern

Interna länkar hjälper Google att förstå innehållet genom att sökbotten tittar på ankartexten. Så startsidan i exemplet ovan var ”Herrbyxor”. För att stötta den sidan så ska alla undersidorna i den kategorin länka dit med samma ankartext ”Herrbyxor”.

Ha i åtanke att det är interna länkar vi pratar om nu, inte externa. Således kan vi (och vi bör) ha 100% samma ankartext till en och samma URL för att förtydliga för Google vad innehållet handlar om.

#3 – Länka från resterade webbplats till starka sidor

Jag gillar att sprida inlänkarna utanför kategorier också. Det innebär i exemplet ovan att jag letar efter starka eller relevanta sidor utanför kategorin herrbyxor.

Hur gör jag det?

Det är väldigt enkelt, jag använder Google för att ta reda på det genom att göra en site sökning på domän samt sökord.

site: fiktiva-domännamnet-för-kläder.se herrbyxor

Sedan går jag igenom sökresultatet och tittar på de sidor som Google tycker är relevanta, som rankar högt för sökordet, och som inte ligger i den kategorin. De sidorna lägger jag in interna länkar till. Du kan även gå ett steg längre och göra det till svaga undersidor osv. Jag håller mig dock oftast till förälder sidan när jag letar potential till interna länkar utanför kategorin.

Tips

  • Ta ut UR värdet 200 URLar åt gången i Ahrefs bulk domain checker så slipper du stoppa in en URL i taget.
  • Följ upp URLarna du byggt interna länkar på efter någon vecka i Ahrefs igen och jämför UR värdet i ett sheet. UR värdet bör ha gått upp något efter länkbygget. Detta värde kommunicerar du ut till kund.
  • Du bör också se i Search Console om det interna länk projektet har givit frukt på rankning i en kategori, inklusive underkategori sidor. Kolla även på sökord bara.
  • Du kan även titta på bounce rate och på genomsnittlig tid på sidan i GA på sidor du jobbat på. Min erfarenhet är dock att det är svårt att se diffar här efter förändringar i intern länkning.
  • Försök alltid att använda samma ankartext till samma sida.

Publicerat

i

av

Etiketter: