Jag har haft otaliga diskussioner med kollegor i branschen om värdet av URLen (webbadressen) gällande SEO. Många nya i branschen är pigga i sina åsikter och menar att webbadressen inte har någon påverkan alls i hur sökmotoroptimerad en sida på en webbplats är. Troligtvis är åsikterna påverkade av ett flitigt besökt click baitigt nyhetsflöde på SEO bevakande webbplatser om att Google ska överge URLen samt med en övertro på sig själva att de är nästa Rand Fishkin.
Vi som varit med ett tag refererar till äldre rekommendationer, best practices och erfarenheter – oftast för obefintliga öron som tar generella rekommendationer på tveksamma bloggar med otydliga referenser som den nya standarden.
En tydlig URL struktur är A och O när man strukturerar upp en webbplats, det är den grundläggande backbone eller det grundläggande frameworket alla starka webbplatser bygger sin långsiktiga sökmotor auktoritet på.
Det är en del i SEO formeln som är mycket kostsam och svår att korrigera efter att den är satt, alltså när webbplatsen gått live – speciellt för stora webbplatser.
Men det betyder inte att alla webbplatser kan leva i en SEO vänlig URL utopi där hierarkin följer med fullt ut ner till 5e nivån – se bara på amazon.se. Deras webbplats kan inte ha en sökmotorvänlig samt fullt hierarkisk struktur så därför måste Amazons sidstruktur se ut som den gör. Det behöver inte vara dåligt – dom har ett urstarkt brand och en urstark domän. Amazon är en viktig lärdom, SEO är inte bara svart eller vitt.
Därför är det kul att se att jag har haft rätt hela tiden. URLen är en mindre rankningsfaktor -”Det har Google sagt”: