Google HCU retroperspektivt

Hösten 2023 förändrades SEO-landskapet för alltid.

Google kallade det “Helpful Content Update”, men för tusentals webbplatser kändes det snarare som en utrensning.

Helpful content update, fortsättningsvis kallat HCU var till för att rensa bort webbplatser som innehöll innehåll som inte klassades som genuint och verkligt användarvänligt.

Den första HCU uppdateringen kom hösten 2023 och initierade ett ras av klick som senare stabiliserade sig till en nedåtgående trend, tills nästa HCU update kom och slog av ytterligare positioner.

De webbplatser som drabbades var bland annat sökmotoroptimerade webbplatser som tjänade pengar på annonser, klassiska SEO bloggar med brett innehåll men även helt vanliga bloggar. Vi ska prata mer om varför just sådana webbplatser fastnade i den här uppdateringen i analysen.

Låt oss titta på lite data först.

Bilden nedan visar antal besök per dag på organisk kanal mellan 2021-2025 till en personlig webbplats jag hade för att testa SEO optimeringar på. Det är tydligt var HCU uppdateringen kom in i algoritmen. Denna webbplats drog som mest 92.000 klick i månaden. Den drar idag ca 60 klick i månaden på organisk kanal.

Bilden visar 3000 besökare per dag under 2022-2023 tills 2000 besökare under 2023. Därefter fanns det ingen comeback utan positioner föll sakta men säkert i SERP:en tills vi når ett par besökare per dag.

Vilka webbplatser fastnade inte i HCU uppdateringen?

De webbplatser som tog positionerna som andra webbplatser tappade var sådana som hade ett varumärke bakom sig, antingen sålde de någonting eller så höll de kurser och drev något som engagerade användare. De var inriktade på ett större ämne, de hade byggt sin vertikal och de stannade i den. De byggde innehåll inom sitt kluster och spretade inte för mycket utanför klustret. Stora etablerade varumärken fastnade inte alls i denna uppdatering.

Eftersom sådana webbplatser som har ett varumärke i ryggen oftast får en viss länkprofil var det ytterligare en trygghetsboost när det blåste i SERPen.

Man kan konkret säga att de mindre och mellanstora webbplatser som inte föll var sådana som hade en viss ämnesinriktad auktoritet på webbplatsen som stärkte webbplatsens EEAT faktorer. De stora globala varumärkena som hade spretigt innehåll drabbades inte eftersom de hade en hög authority och kunde visa prov på experience och Trust (EeAT).

Varför fastnade sådana här webbplatser i Googles HCU uppdatering?

Då jag själv höll mig sysselsatt med att bygga en sådan här webbplats höll jag liknande webbplatser under övervakning i Semrush. Det jag kunde se var att alla konkurrenter jag tittade på föll hårt i Google när HCU uppdateringen rullades ut.

Det fanns en specifik webbplats som jag tittade på som hade ett rikt spektrum av artiklar, fake skribentprofiler samt även en hyfsat stark länkprofil som utan tvekan inte hade byggts organiskt.

Den webbplatsen var av större intresse att analysera då det var intressant att se om länkarna skulle rädda den. Jag kan nu konstatera att länkarna inte räddade den webbplatsen som också tangerade siffror som 92.000 klick i månaden, den webbplatsen ligger nu kring 10-20.000 klick i månaden och visar inga tecken på att få mera klick, snarare mindre, i framtiden.

Analys och slutsats

Spretiga och klassiska bloggar som byggde innehåll i olika ämnen som inte hade något gemensamt kategorimässigt signalerar låg innehållsmässig auktoritet och låt ämnesspecifik grad.

Det signalerar brist på expertis, att man egentligen inte är expert på något alls. Sådana webbplatser vill inte Google rekommendera.

Även om man faktiskt kanske var en expert på mycket och byggde en innehållsmässigt kompetent artikel bland hundratals andra artiklar om andra ämnen så kunde just den artikeln aldrig få den potential att ranka. Detta eftersom Google klassade webbplatsen som innehållsmässigt för brusig, utan tydlig ledstjärna om vad den handlar om. En webbplats av låg auktoritärt innehåll inom sitt område (som ju bara består av brus).

HCU som förvarning inför AI-eran

När man dessutom lägger till modern AI sök och AI chattar så blir ämnet än mer relevant. AI chattar är experter på att producera fluff. Sådana webbplatser som jag beskrivit i detta inlägg bestod innehållsmässigt mycket av just fluff.

Google tog bort fluffet innan maskinerna hann fylla på med ännu mer.
HCU var inte ett straff. Det var en varning om att framtidens webbinnehåll måste vara både mänskligt och fokuserat.


Publicerat

i

, ,

av

Etiketter: