Sedan Google valt att inte offentliggöra PageRank längre behöver man förlita sig på externa verktyg i syfte att få en värdering på en webbplats länkprofil.
Man kan använda ett verktyg av Moz eller Ahrefs med flera. Ahrefs mäter värdet i DR, Domain Rating som pekar på hur stark inlänksprofil en webbplats har.
Nu är inte inlänkar den enda ingrediensen i en lyckad SEO-strategi, men få är dom som påstår att värdet av starka inlänkar till en webbplats inte påverkar rankning stort. En hemlis, det påverkar rankningen rätt så kraftigt faktiskt.
En av de starkaste webbplatserna i Sverige är aftonbladet.se, inte konstigt är det en av de få icke Google webbplatserna som har ett jättehögt DR värde i Ahrefs.
Nu påpekar dock Ahrefs att de byggt om hur de värderar webbplatser vilket innebar att om man hade ett DR värde i Ahrefs om kanske 33 av 100 för några veckor sedan kan man nu ha 3 (!).
33 av 100 var faktiskt inte dåligt alls. Men 3 av 100 kan ju uppfattas som dåligt. Hur ska man tänka då?
Ja, nu är värderingen Ahrefs ger (DR värdet) mer realistiskt. Det var med den gamla algoritmen möjligt att få ett högt DR värde om man fick många länkar av låg kvalitet. Såsom länkar från länkkataloger och skrapade webbplatser.
Sitter du med Ahrefs och undrar vad det är som händer, läs gärna deras egna blogg-inlägg om uppdateringen!